Організація харчування учнів у школі
У школі організовано гаряче харчування для здобувачів освіти. Послуги з організації гарячого харчування надає комунальне підприємство «Зеніт». Учні харчуються відповідно до сезонного чотиритижневого циклічного меню, яке складено інженером-технологом КП «Зеніт», затверджено директором КП «Зеніт» та узгоджено з Держпродспоживслужбою. Відповідно до сезонного чотиритижневого меню складається меню на день.
У школі запроваджено мультипрофільне харчування. Дітям пропонується кілька страв на вибір за принципом «шведського столу» – це дає можливість обирати страви відповідно до особистого смаку та урізноманітнює харчування. У такий спосіб діти вчаться робити свій вибір, що сприяє поступовому формуванню у них культури й режиму харчування, дисциплінованості. Раціон харчування учнів складається з урахуванням сезонності та харчових потреб: свіжі овочі, фрукти, компоти з ягід, м’ясних, рибних, кисломолочних виробів.
Мета впровадження мультипрофільного харчування – виховання в учасників освітнього процесу прихильності до здорового харчування, задоволення від споживання смачної й корисної їжі, надання переваги вибору здорової їжі у житті, формування правильної харчової поведінки.
Для мультипрофільного харчування у закладі створено всі необхідні умови: велика обідня зала, наявність нового технологічного обладнання для харчоблоку (пароконвектомат, овочерізка, міксер, тістоміс, картоплеочищувач, сучасна м’ясорубка тощо), а також професійна команда персоналу їдальні. Сучасне високотехнологічне обладнання харчоблоку дозволяє підвищити споживчі якості страв та прискорити швидкість їх приготування, а також виключити ручну працю та полегшити роботу працівників кухні на всіх етапах виробничого процесу.
Система мультипрофільного харчування потребує копіткої організаційної роботи. Складений графік харчування учнів школи забезпечує порядок в організації харчування: учні приходять до їдальні у чітко визначений для них час.
Графік харчування здобувачів освіти
Перерви (години харчування) |
Понеділок – П’ятниця |
І зміна 1 перерва 9.05-9.25 |
1-А,Б, 3-А,Б,В,Г |
2 перерва 10.00-10.20 |
2-А,Б,В, 4-А,Б,В,Г |
3 перерва 11.05-11.20 |
5 – 7, 11 класи |
ІІ зміна Обід 13.40-14.10 |
Група подовженого дня |
1 перерва 13.50-14.05 |
8 – 10 класи |
Чіткий режим харчування дає можливість відслідкувати, скільки дітей харчується після першого, другого чи третього уроку. Таким чином, працівники їдальні можуть вчасно поновити продукти/асортимент страв для учнів. Такий спосіб організації харчування вимагає ретельної підготовчої роботи колективу школи, особливо вчителів початкової школи. Учителі ознайомлюють дітей і батьків з організацією харчування у школі, циклічним меню, пояснюють, як правильно обирати страву, що саме обрати, як раціонально використати час, відведений на харчування, і як поводити себе в їдальні. Діти засвоюють навички тримати дистанцію між собою, робити вибір страв, голосно та чітко називати обрану страву.
Батькам завчасно оголошують меню на день/тиждень До меню обов’язково входять декілька видів овочів, фруктів, м’ясні та рибні вироби, кілька видів напоїв, хлібобулочні вироби, млинці, запіканки, сирники і кілька видів гарнірів тощо. Також у раціоні періодично з’являються нові страви, з якими діти ще не знайомі, отже, кожен батько/мати мають змогу обговорити меню зі своєю дитиною й обрати страву заздалегідь. Усе це дозволяє урізноманітнити раціон дітей, щоб їхнє харчування було збалансоване, корисне та смачне.
Переваги мультипрофільного харчування очевидні, адже у щоденному шкільному раціоні учнів обов’язково є злакові, овочі, фрукти та ягоди, молочні продукти та інші смачні компоненти, а діти можуть обирати свої улюблені страви. Таким чином, у нашому закладі створені всі належні й комфортні умови для харчування учнів і працівників, і переважна більшість учасників освітнього процесу висловлює задоволення форматом харчування за типом «шведського столу».
Адміністрація школи систематично здійснює моніторинг санітарно-гігієнічного стану приміщень їдальні/харчоблоку, вивчає забезпеченість необхідним обладнанням. Частково проведено ремонт приміщень харчоблоку, відремонтовано електромережу. Підвищено якість питної води. Постійно здійснюється моніторинг тижневого меню та якості приготованої їжі, перевіряється наявність сертифікатів якості та термінів використання продуктів. Періодично проводиться моніторинг/опитування серед учнів та батьків щодо харчування, актуальності меню та вподобань дітей: які страви смакують і подобаються найбільше, які страви хотіли б увести в меню тощо. Моніторинг свідчить, що нові страви діти не завжди сприймають, оскільки у їхніх родинах інші традиції харчування. Опитування серед учнів показало, що найпопулярнішими стравами є випічка, запіканка чи сирники, котлети чи вироби з м’яса, макарони, фрукти. 67% учнів надають перевагу стравам із м’яса, 20% – молочним продуктам, 13% учнів – рибі та рибним продуктам. Гарячому харчуванню у школі надають перевагу 78% опитаних.
Використовуючи можливості організації мультипрофільного харчування, колектив школи працює над підтриманням тренду здорової їжі й правильної харчової поведінки серед учасників освітнього процесу. Класні керівники, вчителі-передметники, медичний працівник проводять бесіди з учнями щодо здорового та раціонального/збалансованого харчування.
У планах колективу школи – продовження модернізації харчоблоку, зміна дизайну їдальні та популяризація культури здорового харчування школярів.
Адміністрація школи